Een uitdaging voor iedereen, graag jullie idee wat dit is, ik kom niet verder als een "dubbelzijdige incuus dubbelslag medailleslag"
Hij weegt 3,96g wat mooi overeenkomt met een afgesleten 10c van Leopold 2. Hij is aan de twee kanten incuus, gecirculeert, over de loop van de tijd heeft er zich vuil opgehoopt in de incuse uitsparingen. Het is een medailleslag, de twee zijden staat bijna prachtig tegenover elkaar uitgeleind alhoewel er geen reden te bedenken is hoe het een medailleslag kan zijn. Het plaatje is iets breder dan een gewone maar lijkt logisch te verklaren door het uitzetten, het gat is praktisch even groot als een normaal stuk, ietsje groter maar dat zou ik toewijzen aan het feit van lagere druk door meerdere plaatjes tussen de stempels. Bovendien is het aan twee kanten een dubbelslag wat je zo niet zou merken, kan je pas goed zien als je hem spiegelt, het bovenste stuk van de laurier zou zelfs in de 10 lopen wat op een normaal stuk er toch rond de 3mm vanaf is, had het eerst gezien door de dubbele lus linksboven aan het monogram en daarna aan de bredere kroon. Tussen en boven de 0 zit ook iets incuus maar weet niet wat.
Ik heb gedacht aan een vervalsing, iemand die met 2 stukken en een schroefpers zoiets zou maken maar waarom zou je hem dan laten circuleren en waarom er dan nog een dubbelslag van maken. Bovendien is het volgens mij een echt kopernikkelplaatje, met koperkleurstrepen zoals je ze soms ziet. Ik kan niet geloven dat het een vervalsing is.
Ben echt benieuwd naar jullie mening. Is hij volgens jullie echt en zoja, hoe in godsnaam is dit gebeurd? Ik heb er in alle geval mijn plezier al aan gehad!