Gegroet
Zeer moeilijke vraag!
Ik ben nu ongeveer 26 jaar bezig met bewust varianten, misslagen en aparte munten te zoeken. Ik ken het antwoord niet!
Ik vind de definitie van Dhr Rudy BEIRNAERT op
http://www.numismatic.be/randschrift.htm niet slecht maar ook onvolledig:
WAT IS EEN VARIANT
We spreken van een variant als er van een bepaalde munt meerdere typen bestaan. Het verschil is vaak minimaal en een leek zal het waarschijnlijk niet eens zien. Vaak zijn het kleine verschillen in een lettertype of de grootte van een bepaald detail.
WAT WORDT ER NIET TOT DE VARIANTEN GEREKEND?
Als er op munten van hetzelfde jaar verschillende muntmeestertekens voorkomen spreken we niet van een variant. Het is namelijk normaal dat de muntmeester zijn 'eigen' munten kenmerkt met zijn eigen teken. Het komt echter niet vaak voor... er was sprake van dt Frankrijk in 2000 twee series zou uitgeven, maar dat ik niet doorgegaan.
Ook een plaatsaanduiding op de munten, vaak alleen een letter (Duitsland en Griekenland) zijn geen varianten.
Randschriften kunnen op twee manieren voorkomen: gewoon en op z'n kop. Als het randschrift wordt aangebracht wordt namelijk niet gekeken hoe de munt ligt.
WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN EEN MISSLAG EN EEN VARIANT?
Een misslag is een incidenteel voorkomend gebrek aan een munt. Het kan zijn dat een munt scheef is geslagen, details ontbreken of dat er twee dezelfde zijden zijn (Frankrijk is hier bijvoorbeeld erg 'handig' is). Misslagen zijn uniek en daardoor waardevol, terwijl er van varianten soms wel miljoenen geslagen worden.
HOE ONTSTAAN VARIANTEN?
Varianten ontstaan doordat er verschillende stempels worden gebruikt om de munten te slaan. Na een paar duizend munten is een stempel namelijk zo sterk gesleten dat deze vervangen moet worden. In de stempel kunnen -per ongeluk- kleine verschillen ontstaan.
Mijn definitie van een variant:
Een munt met dezelfde waarde van hetzelfde jaartal met dezelfde beeldenaar uitgebracht door een bevoegd orgaan die er anders uitziet, door één detail of één opvallend kenmerk waarbij er drie of meerder stukken van gekend zijn. Slijtage en beschadigingen aan het muntje worden niet in rekening genomen.
uitleg;
een bevoegd orgaan; om vervalsingen uit te sluiten.
één detail: dit wil zeggen dat er zeer veel varianten zijn bij de 5 frank van Boudewijn of Albert. Die combinaties zijn niet bij te houden. Toch probeer ik het.
de dikte van het muntplaatje; zonder slijtage.
andere samenstelling metaal.
metaalresten en stempelbreuken die de moeite waard zijn.
Mijn simpele definitie: een muntje dat er anders uitziet dan de rest en dat
ik leuk vind.
Je kent het spelletje "zoek de ZEVEN verschillen" tussen 2 tekeningen; alwel dat is het.
AYS
Captain Hornet