Gegroet
Artikel uit het belang van Limburg van 29/04/2003 om 14:53 door Belga
http://www.hbvl.be/cnt/oid242819/archief-lommelaar-die-euromunten-verkocht-veroordeeld-met-opschorting-strafDe Hasseltse correctionele rechtbank heeft dinsdag een 38-jarige vrachtwagenchauffeur uit Lommel schuldig bevonden aan de verkoop van euromunten aan verzamelaars voor een hogere prijs dan de nominale waarde. De man kreeg wel een gunstmaatregel opgelegd, namelijk opschorting van straf.
Na een anonieme klacht werd de trucker op 7 juli 2002 opgepakt door de politie van Lommel op een rommelmarkt. Het gerecht nam zijn buitenlandse euro's in beslag en daagde hem voor de rechtbank. De openbare aanklager steunde zich op een wet van 1924 om de man te vervolgen. De beklaagde vroeg bijvoorbeeld op de rommelmarkt 3,5 euro voor de roodkoperen muntjes van één en twee eurocent uit Finland en Griekenland.
"De wet uit 1924 zegt dat je geen gangbaar geld met winst mag verkopen. De maatregel was indertijd bedoeld om te vermijden dat de waardeloze franken duurder werden verhandeld als metaal. Maar volgens raadsman Christophe Bielen speelt de wet niet meer in op de huidige economische realiteit en moet hij dus afgeschaft worden. "De wet is nooit geschrapt en dat speelt nu in het nadeel van mijn cliënt", aldus de advocaat.
Volgens muntenverzamelaars is er een handige truc om de wet te omzeilen. Het volstaat de zeldzame euro's te verkopen samen met een waardeloze frank, die niet meer in omloop is en dus duurder mag verkocht worden. Op overtreding van de wet van 1924 staan celstraffen van drie maanden tot één jaar, met daaraan gekoppeld geldboetes tot 250.000 euro.
Ik wist dat het verboden was bij wet! Het is dus een wet van 8 mei 1924. En nog van toepassing!
Dit vooral om het smelten van (edel)metalen te beletten.
In mijn vorige bericht schrijf ik dat er een gedoogbeleid is.
FOUT dus! Dit is dus niet zo want er is een rechtelijk precedent en een rechtspraak met veroordeling.
We zijn sterk aan het afwijken van het oorspronkelijke onderwerp!
AYS
Captain Hornet