Hallo numismatici
Probleempje...
Ik gebruik zo goed als altijd de zelfklevende munthouders van Hartberger
Die gaan in van die plastic bladen, ook van HB, waar er 4x5 stuks in passen
En die gaan dan weer in kaften met band, ook weeral van HB
Nu is het probleem dat na verloop van tijd zo goed als alle kartonnetjes loslaten aan de bovenzijde,
daar waar je de munthouder in/uit steekt en die dus niet echt 100% geklemd zit.
Ik heb ook munthouders die vanuit de binnencirkel loskomen waardoor de munten er dan weer tussen glippen.
De kaften staan steeds met de rug omhoog in de kast, zodat de bladen niet kunnen doorzakken maar gewoon aan de ringen hangen aan de bovenkant.
Eens in de kaft worden de munten er eigenlijk niet meer uitgehaald en het zijn nieuwe, ongebruikte plastic bladen.
Ik ga er ook niet mee naar beurzen of muntenclubs of dergelijke, ze staan allemaal mooi te staan in de kasten en worden niet vaak aangeroerd, als ik dat al doe is dit om er munten bij te steken en doe ik dit steeds met de meeste voorzichtigheid.
In mijn opzicht is de luchtkwaliteit zo goed als het moet zijn, Vochtigheid tussen 45-60%, in de winter 19°C en de zomer misschien heel uitzonderlijk eens 28°C. In de kamer staat ook een Luchtreiniger om stof en fijne deeltjes te filteren.
Hieronder zie je een foto van een 2 Euro munt in een 27,5mm houder waar de bovenzijde openstaat.
Nu zocht ik een oplossing hiervoor...
Na wat hersenspinsels probeerde ik de munthouders dicht te lijmen met Velpon Alleslijm.
Ik deed de lijm in een 10ml spuit met opzetbare canule, vanboven vullen, alle lucht eruit
De munt mooi op de munthouder leggen en vervolgens een zeer dun cirkeltje lijm mooi leggen rondom de munt op het kartonnetje.
Ik had een hoop papierklemmetjes gekocht waarmee ik dan de afgewerkte munthouder met munt dicht kon klemmen.
Werkt prima, alleen een hoop extra werk en telkens 48u wachten tot de lijm helemaal droog is...
Alleen heb ik niet stilgestaan wat, op lange termijn, het effect is van de chemische Velpon eenmaal die lucht binnenin de houder in aanraking komt met de munten, wat type materiaal deze dan ook mogen zijn...
Je kan alles zien hieronder op de foto's
Maar ik vroeg me af of er niemand is die me een makkelijkere oplossing kan aanreiken ?
Kan toch niet dat ik de enige persoon ben die hiermee sukkelt ?
De munthouders werden aangekocht in verschillende loten en via verschillende winkels gespreid over een 5-tal jaar dus een slechte batch lijkt me onmogelijk.
Alle ideeën zijn me meer dan welkom !
Als die Velpon nefast zou zijn voor de munten lees ik het ook graag
Ah ja, neen ik ga niet beginnen met nietjes aangezien ik labeltjes maak om op de munthouders te kleven
Alvast zeer bedankt !!
doc.